Ik vind YouTube fantastisch. Je vindt er handige tips, tutorials over zo’n beetje alles, en vooral veel entertainment. De ene video is beter dan de andere, maar dat YouTube garant staat voor urenlang vermaak, staat vast. Er gaat dan ook geen dag voorbij zonder dat ik een filmpje kijk. Toch baal ik tegelijkertijd flink van de ontwikkeling die YouTube aan het doormaken is. Dan heb ik het niet eens over de groeiende hoeveelheid reclame (Clearblue, hou op met stalken! Leave my baarmoeder alone!), maar vooral over die overload aan YouTubers en video’s.
Want sinds je overal hoort hoe booming YouTube is, en ook het minder online vaardige deel van Nederland weet dat mensen er flink geld mee kunnen verdienen, lijkt de YouTube-gekte alleen maar verder te groeien. Net zoals mensen een paar jaar geleden bij bosjes (beauty)blogs begonnen met grote ambities, zo start nu iedereen een YouTube-kanaal.
Van blog naar vlog
Vooral bloggers lijken massaal hun geluk te willen beproeven op YouTube. Daar is op zich niets mis mee. Video’s kunnen echt iets toevoegen aan blogs. Ik kijk graag naar goed gemaakte kookfilmpjes en ben ook dol op sfeerbeelden van gave vakantiebestemmingen of gewoon mooie plekjes in Nederland. Toch vergeten veel mensen dat filmpjes maken veel van je vraagt. Video’s goed bewerken is een kunst op zich, en het voor de camera staan ook. Tuurlijk, oefening baart kunst, maar het is gewoon niet voor iedereen weggelegd om leuk en naturel op beeld te staan.
#duurtlang
Naast het kwaliteitsissue is er ook nog de kwantiteit. Er zijn heel veel mensen die ik met plezier volg. Via hun blogs, social media en/of YouTube. Ik vind vlogs (filmpjes waarin mensen hun leven filmen – nee, niet elke YouTube-video is een vlog, en niet elke YouTuber is een vlogger!) leuk om te kijken, maar dan vooral als iemand ze af en toe maakt. Op vakantie, een los dagje hier en daar: top! Maar als mensen dagelijks gaan vloggen of weekvlogs gaan maken, levert dat helaas een hele hoop YouTube-minuten op. Helaas, ja, want aangezien er nog steeds maar 24 uur in een dag zitten, moet ik keuzes maken. Ik kan niet van iedereen die ik leuk vind alles volgen. Dus als een YouTuber vrolijk roept dat de (week)vlog deze keer lekker lang is, borrelt er bij mij alleen ergernis op. Filmpjes van een half uur of nog langer? Ain’t nobody got time for that! Ja, jonge kids misschien wel, maar de twintigers en dertigers – die voor adverteerders ook nog eens aantrekkelijker zijn dan de kiddo’s die nog van zakgeld moeten leven – hebben meer te doen. Daar komt nog bij dat blogs lezen iets is dat altijd en overal kan, en dat je even tussendoor kunt doen. Op je eigen tempo ook: ik scroll gewoon wat sneller als een stukje me niet boeit. YouTube daarentegen slurpt je batterij leeg en er komt geluid bij kijken. Je geschreven content vervangen door filmpjes is dus niet altijd ideaal. En zoals al duidelijk is, ben ik in elk geval geen fan van de massale overstap naar YouTube die gaande lijkt te zijn. Blijf lekker bloggen, lieve mensen!
Wie je wél moet volgen
That having said ben ik de beroerdste niet en wil ik wel nog even vertellen dat Martine/10e mijn allerfavorietste vlogger is. Al is het maar vanwege het feit dat ze als een van de weinige vloggers inziet dat het compleet belachelijk is om te gaan vloggen dat je vlogs edit. Want ook dat is een groot nadeel aan de standaardvloggers: met populariteit komt geld. Dat leidt ertoe dat de ooit zo leuke vlogs van een redelijk normaal persoon nu het leven laten zien van iemand die beroepsmatig kan YouTuben. Booo-ring. Een van de meest treurige voorbeelden hiervan is Mascha van Vloggloss. Haar vlogs “kijk” (ik spoel meer door dan ik zie) ik alleen nog maar omdat ik er stiekem geniet om me eens flink kunnen ergeren. Gelukkig is er sinds een tijdje een fenomeen voor elke (voormalige) kijker van Mascha’s vlogs. Het is de website I can’t even, die het rariteitenkabinet van de familie Foef (Mascha en haar vriend Gregor gebruiken een koosnaampje voor elkaar dat menig Vlaamse wenkbrauw doet rijzen) op briljante wijze tentoonstelt door de vlogs samen te vatten. Ga ‘m volgen – het is elke minuut van je leven waard!
27 november 2016 om 11:12
Jaaaaaa I can’t even is briljant. 10e is ook mijn favo. Samen met Bram de Wijs en Domien
6 december 2016 om 23:03
Ja, heel bijzonder hoe je ziet hoe iedereen opduikt, zodra ze ontdekken dat er geld mee te verdienen valt!
Lauradenkt postte onlangs…Liefdesletteren: kleine jongen
27 oktober 2023 om 19:42
Hahaha omg ja…en nu gaan ze zelfs adblockers weren. Dus dan krijg je een melding dat je geen adblockers mag gebruiken 🙁
Maar ik heb wel ontdekt dat je een beetje terug kunt vechten. Want bedrijven worden lekker gemaakt met verhalen zoals deze:
En als ik dan iets naar beneden scroll.. dan staat er:
“Pas als mensen je video langer dan 30 seconden bekijken of erop klikken om naar je website te gaan, dan betaal je pas. ”
Met andere woorden, je kunt er wel op klikken of langer dan 30 sec. kijken. Dan moet het merk betalen, maar krijgen ze geen omzet of verkoop (want je koopt toch niets.)
Dus ik zou zeggen klik op de ads, maar koop niks. En support natuurlijk wel de vlooger die je volgt op youtube. Want die moet leven van de sponsor deals 🙂