Hoe Facebook de plank misslaat met “persoonlijke” advertenties

| 2 reacties

Facebook is allang niet meer de plek om te zien wat je vrienden bezighoudt. Het hoofddoel van Facebook lijkt te zijn om je te bedelven onder advertenties. Oké, ik begrijp dat Facebook ook geld wil verdienen met hun inspanning, maar het gaat de laatste tijd steeds verder. Zo las ik laatst een artikel over wat er gebeurt als je alles liket op Facebook: binnen een mum van tijd zie je alléén nog maar advertenties. Ik stuitte deze maand op een paar bijzonder vreemde “persoonlijke” advertenties op Facebook. Op welke bizarre manier Facebook je persoonlijke gegevens nu weer inzet om te adverteren? Lees gauw verder…

Héle bijzondere panty’s…

Terwijl ik door mijn timeline scrollde, zag ik een advertentie voor panty’s. En niet zomaar panty’s, maar panty’s “speciaal voor vrouwen van 24 jaar”. Say what, Facebook? Wat zíjn dat dan? Zitten al mijn panty’s “speciaal voor 24-jarigen” dan spontaan niet meer lekker als ik over een paar maanden 25 ben geworden? O, wacht, ik draag nooit panty’s. Poe, heb ik even geluk…

Succesverhalen uit je eigen woonplaats

Een tijdje voor de panty-advertentie, had ik al een advertentie gespot voor een wonderbaarlijke afvalmethode. Nou, leuk dat ze vinden dat ik dáárvoor in aanmerking kom. Zou het komen door het gebrek aan foto’s van mezelf in bikini of andere miniscule outfits op Facebook (ik heb gewoon géén gebrek aan gezond verstand of zelfrespect, Mark Zuckerberg & co)? In elk geval wilden ze me overtuigen met het succesverhaal van een dame uit mijn eigen woonplaats. Of ja, Facebook weet nog steeds niet dat dat mijn woonplaats is (ondanks hun herhaaldelijke smeekbedes – no thanks, Facebook, doe mij maar zo’n incompleet profiel), maar ze weten in elk geval dat veel van mijn vrienden in die plaats X wonen. En laat die plek nou net niet zo heel groot zijn. Dus als iemand in mijn dorp zoveel was afgevallen, denk ik dat ik dat wel had geweten. En toen ik doorklikte op de link, een subpagina van een lifestyle-achtige website, bleek dat die site gek genoeg geen homepage had die ik kon bezoeken. Héél geloofwaardig, Facebook…

Persoonlijke advertenties, Facebook? No thanks…

Het lijkt dus heel slim, om de schat aan persoonlijke gegevens die je als sociaal netwerk hebt in te zetten voor gepersonaliseerde advertenties. Nog afgezien van het privacy-vraagstuk blijkt deze manier van marketing in de praktijk tot nogal vreemde advertenties te leiden, die mijn weerzin tegen Facebook alleen maar vergroten. Laat staan dat ze me er iets mee weten te verkopen.

2 reacties

  1. Haha, ik zag van de week een organisatie / Facebookpagina voor ‘Rosannes’ voorbij komen :’) No way dat ik dat dus ga liken.

  2. Lang leven de ad-blocker in google chrome!

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.


CommentLuv badge