Employer branding #5: de do’s en don’ts voor werkgevers en recruiters

| 7 reacties

Tijd voor een wrap-up! In de vorige vier delen heb je al heel wat tips gekregen over employer branding en hoe je een goede vacature opstelt. Als afsluiting van mijn employer branding-serie deel ik nog een aantal do’s en dont’s voor werkgevers en recruiters.

Employer branding 5 de do's en don'ts voor werkgevers en recruiters

Do: Bereid je goed voor

Van een kandidaat verwacht je dat-ie zich verdiept heeft in je organisatie, toch? Dat geldt ook andersom! Zorg ervoor dat je niet tijdens een gesprek voor het eerst een blik op een sollicitatiebrief of cv moet werpen of de naam van de kandidaat nog even moet opzoeken. Laat zien dat je weet wie je voor je hebt.

Wat ik altijd wel apart vond: soms kwam tijdens een gesprek mijn blog ter sprake. Aangezien communicatie en schrijven mijn vakgebied zijn, zette ik die altijd op mijn cv. Ik heb wel eens de vraag gekregen waar ik dan zoal over blogde. Eh, er stond een klikbare link in mijn cv, hoor…

Do: Neem je kandidaat serieus

Sollicitanten zijn mensen – behandel ze zoals je zelf ook behandeld zou willen worden. Dus: geen ellenlange sollicitatieformulieren, geen standaardafwijzingen en geen eisenlijst van 1,5 A4. Vraag je ook af of het wel nodig is om voor een vrij simpele baan een creatieve sollicitatie of een video te vragen.

En behandel je kandidaten met respect: het is niet leuk om voor een speeddate van amper een kwartier een uur te reizen, en bij thuiskomst al een afwijzing in je mail te hebben. Geef je kandidaat de aandacht die hij of zij verdient.

Do: Overweeg een reiskostenvergoeding aan te bieden

Voor iemand die in de WW of bijstand zit, kan solliciteren soms een dure “hobby” worden. Een paar keer op en neer rijden naar een potentiële werkgever op 40 kilometer afstand en de baan uiteindelijk niet krijgen is best zuur – en dan soms ook een flinke aanslag op hun portemonnee. Genoeg kandidaten zullen het niet nodig vinden, maar sommige mensen kunnen het erg waarderen. Plus: het draagt weer bij aan positieve mond-tot-mond-reclame!

Don’t: Afspraken niet nakomen

Heb je een kandidaat laten weten dat hij op datum X iets hoort? Doe dat dan ook! Komt er toch iets tussen, laat dat dan altijd even weten. Iemand zit in spanning te wachten, en dan is het wel zo netjes als je in elk geval even laat weten dat het toch wat later wordt. Goede communicatie is zó belangrijk!

Don’t: Verzin geen onbestaande vacatures

Deze is speciaal voor recruiters: plaats nooit een “vacature” die niet echt bestaat. Dat is echt een doodzonde! Rianne schreef hier vanuit haar ervaring als werkzoekende laatst al een goed stuk over. Ja, het is heel handig om een goed gevulde kaartenbak te hebben, maar wees dan gewoon eerlijk over je intenties. Zet er direct bij dat je heel regelmatig dergelijke vacatures hebt, maar wek niet de indruk dat er nú eentje is. Het draait allemaal om eerlijk zijn, respect tonen en verwachtingen managen.

En daarmee is de cirkel rond, want dat geldt eigenlijk voor alles wat je doet rond employer branding.

7 reacties

  1. Heel mooi artikel. Respect voor je kandidaten is zó belangrijk! Die mensen zitten daar spanning te hebben en als werkgever kun je (naar mijn idee) zo iemand dan maken of breken.

  2. Goed artikel weer! Jammer dat het alweer de laatste is. Ik vind het ook fijn als recruiters zich gewoon voorbereiden. Het komt vaak genoeg voor dat ze dat niet doen. En dingen verzinnen voor in de vacaturetekst komt naar mijn idee veel te voor. Heel irritant! Maar echt een leuke serie om te volgen op je blog!

  3. Wat reiskosten betreft: In hun sollicitatietraining raadt het UWV werkzoekenden af om om een reiskostenvergoeding te vragen. ‘Leen het geld desnoods bij de buren, maar vraag het niet aan een toekomstige werkgever.’

    Terug tellend denk ik dat alle recruiterbezoekjes (die nog niets opgeleverd hebben) mij ongeveer €100 hebben gekost. Een reden om niet meer met nieuwe recruiters in zee te gaan.

    PS. Bedankt voor de vermelding.

  4. Reiskostenvergoeding vind ik ene goede! Denk dat de uitnodiging dan meteen over gaat.

  5. Vooral het niet nakomen van afspraken is echt zo vervelend…

  6. Als je het zo leest, is het eigenlijk zo logisch. En toch gaat het vaak mis.
    (Pssst! Weet je nog? Die vacature van mijn bedrijf waarvan ik de tekst zo slecht vond? 0,0 reacties…)

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.


CommentLuv badge