Vandaag is het tijd voor het tweede deel van mijn serie over employer branding. Vorige week kon je al lezen over de grootste valkuil in employer branding, en nu vertel ik je meer over wat goede employer branding je organisatie allemaal kan brengen.
Waarom employer branding? 4 positieve effecten
1. Om de perfecte nieuwe medewerker aan te trekken in een krappe arbeidsmarkt
Tja, deze is nogal logisch. Je primaire doel van employer branding is natuurlijk om de juiste mensen te vinden. En aangezien je doorgaans niet de enige werkgever bent die dat doel heeft, betekent het dat je extra hard je best moet doen.
Belangrijk om te onthouden: het gaat niet om de beste medewerker, maar om de beste match. Degene die het best bij je bedrijf past, die echt een sterke aanvulling is voor een bepaald team, die het goed kan vinden met klanten (indien van toepassing)… Je hebt niks – oké, weinig – aan een superzelfverzekerde topper met alle juiste kwalificaties als zijn of haar toekomstige collega’s zich totaal overdonderd voelen door deze persoon.
2. Een positief sneeuwbaleffect in gang zetten – of negatieve mond-tot-mond-reclame voorkomen
Elke sollicitant heeft een netwerk. Sterker nog: actief werkzoekenden bouwen vaak een enorm netwerk en zijn veel te vinden op LinkedIn. Dat betekent dat elke negatieve sollicitatie-ervaring een sterke impact kan hebben op je employer brand. Mensen praten met elkaar over vacatures. En dan kan het voorkomen dat een aanvankelijk enthousiaste kandidaat besluit toch niet te solliciteren als ze hoort dat de sollicitatieprocedure tergend traag is, die man van HR een zak is en jullie afwijzingen simpelweg bot.
Daar staat tegenover dat die kandidaat die het nét niet werd, maar wel een fijn gesprek had en een goede terugkoppeling achteraf, waarschijnlijk ondanks een afwijzing heel positief is over jou als werkgever. En dát verspreidt zich dan weer als een positieve olievlek door werkzoekendenland!
3. Een positief imago voor je merk creëren
Je bent niet alleen werkgever, maar ook een organisatie, bedrijf of merk. Als je employer branding goed past bij je andere marketing- en brandingactiviteiten, kan dat je ontzettend krachtig maken als organisatie. Ben je in je externe communicatie een modern, jong en informeel bedrijf, dan moet je niet in je vacatures of in de correspondentie met kandidaten aankomen met overmatig formeel, wollig gedoe.
Met een supertoffe, originele vacature die past bij je bedrijf kun je trouwens ook zomaar viral gaan. Hallo gratis exposure! Het Vlaamse communicatiebureau De Vloer kwam in januari 2017 met een briljante vacature voor een ‘Head of Godverdomme Alles’. Helaas is-ie door sommige andere bedrijven letterlijk gekopieerd. Eh… doe maar niet. Je laten inspireren door mooie cases is goed, maar word geen copycat en doe niet iets dat niet bij je bedrijf past.
4. Je organisatie verbeteren
Vergeet niet: employer branding draait niet alleen om het vinden van nieuwe mensen, maar juist om hoe je je werkgeverschap in de volle bandbreedte aanpakt. Als je steeds goede nieuwe medewerkers aantrekt en je huidige werknemers voor een lange tijd met veel plezier voor je blijven werken, komt dat je bedrijf ten goede. Je organisatie wordt stabieler, klanten hebben niet steeds met nieuwe gezichten te maken en het is makkelijker om je bedrijfsdoelstellingen te bereiken.
11 november 2019 om 08:57
Dat het niet gaat om de beste medewerker, maar om de beste match, vind ik echt heel goed! Want inderdaad, de ‘beste’ hoeft niet altijd binnen de organisatie te passen. Ik vraag me wel af in hoeverre werkgevers daar rekening mee houden bij het lezen van brieven en het voeren van gesprekken.
11 november 2019 om 09:44
Mooie inzichten. Herkenbaar ook van wat ik vanuit de literatuur lees. Als ik zelf werk zoek, erger ik me altijd mateloos aan de standaard vacaturetekst die niets zegt over het bedrijf zelf… Veel bedrijven zouden daar echt nog verbeterslagen mogen slaan om hun employer brand te versterken. Interessante blog weer!
11 november 2019 om 12:55
Je hebt het weer prima verwoord.
11 november 2019 om 21:56
Punt 1 kan ik mij helemaal in vinden. Wij zoeken een nieuwe collega voor ons team en wat mij betreft zijn motivatie, een bepaalde drive en hoe je bent als persoon veel belangrijker dan skills. Die zijn voor een groot deel aan te leren, maar of je past in een team niet.
12 november 2019 om 09:19
Ik moet elke keer weer helemaal schakelen bij dit perspectief vanuit de werkgever! Het voelt voor mij net de omgekeerde wereld.
12 november 2019 om 09:28
Binnenkort mogen we weer op zoek. Ik houd je tips in mijn achterhoofd.
13 november 2019 om 00:03
Wat een leuk artikel! Ik heb op mijn vorige werk op een communicatieafdeling gewerkt en daar hielden we ons ook met o.a. employer branding bezig. Superbelangrijk, alleen al omdat een vacature inderdaad ook afstraalt op je bedrijf. Ik weet nog dat ik zelf vaak bij vacatures voor tekstschrijvers- en communicatiefuncties afknapte op grote spelfouten in de vacaturetekst. Als een bedrijf al begon met “Wij zijn opzoek naar een communicatie medewerker”, dan vroeg ik me meteen al af of dat wel een communicatiefunctie op niveau zou zijn. Beetje bevooroordeeld misschien, maar toch 😉