De komende weken ga ik jullie meenemen in de wereld van employer branding, oftewel arbeidsmarktcommunicatie 2.0. Een wat ander onderwerp dan normaal gesproken, maar wel een heel belangrijk topic. Ik heb bij sollicitatieprocedures aan beide kanten van de tafel gezeten en heb zo heel wat nuttige inzichten opgedaan die ik graag deel.
In vijf delen vertel ik jullie alles over waarom employer branding belangrijk is, hoe je een sterke vacaturetekst schrijft, hoe een goed sollicitatieproces eruitziet en wat de do’s en dont’s zijn voor werkgevers en recruiters. Ik trap af met de grootste valkuil in employer branding – en hoe je kunt voorkomen dat je erin trapt.
De grootste valkuil in employer branding
Employer branding. Daar hebben jij en je mededirectieleden wat interessante dingen over gelezen. En dus dachten jullie: daar moeten we wat mee doen! We moeten geen normale werkgever zijn, maar ons onderscheiden! Anders zijn dan al die anderen. Laten zien wat voor fantastisch bedrijf we zijn.
En dus plan je een heisessie. Lekker naar de Veluwe, waar jullie met een zéér deskundige communicatie/employer branding/internal customer satisfaction management consultant eens even flink in jullie corporate identity gaan graven. Zodat jullie je superunieke interne bedrijfswaarden kunnen definiëren.
Na een paar meditatiesessies, wat mindfulnesstraining en inner circle gesprekken waarin jullie als MT nader tot elkaar zijn gekomen, zijn jullie eruit: innovatie, samenwerking, respect en passie. Ja! Dat is het! Daarmee zijn jullie zó anders dan de rest!
Nadat jullie in close cooperation met jullie consultant nog elf maanden elke week drie uur bezig zijn geweest met jullie waarden, is het tijd voor de interne lancering. Er is een informeel, lekker gek spel waarbij de medewerkers samen de vier gloednieuwe bedrijfswaarden ontdekken en er zijn cupcakes voor iedereen. Wat speeches en presentaties erbij, en jullie zijn er klaar voor! Op naar de buitenwereld – laat die sollicitanten maar binnenstromen!
Oké, back to reality. Want zo werkt het natuurlijk niet. Terwijl jullie medewerkers nog in die cupcakes aan het happen zijn, beginnen ze al tegen elkaar te mompelen en te gniffelen. Jezus, wat een bal was die consultant. En dan die “unieke” waarden! Innovatie, is dat dat het MT elke drie weken iets compleet anders van ze verwacht? Samenwerking: daar worden ze toe gedwongen doordat ze met honderd man in dezelfde kantoortuin werken. Respect? Yeah, right. En passie? Ja, daar heeft de directie inderdaad de mond vol van. Want van welke fabrieksmedewerkers is het nu niet de passie om aan de lopende band te staan?
Mooie woorden in employer branding zijn niets waard als ze niet breed gedragen worden. Als je nog geen handvol mensen kunt vinden die met een oprecht positieve testimonial op je splinternieuwe ‘werken bij’-website willen staan, dan klopt er iets niet.
Employer branding begint bij je interne organisatie. Als die niet op orde is, om welke reden dan ook, dan moet je dáár beginnen. En nee, dat doe je niet door dure trainingen en teambuilding-sessies. Dat doe je door echte aandacht te geven aan je mensen, en door te luisteren naar hun feedback – ook als dat niet is wat je zou willen horen. Die goede studievriend van je die gewoon totaal ongeschikt is als manager? Weg ermee als zijn twintig ondergeschikten stuk voor stuk doodsbang voor hem zijn. En die ene kritische, soms ietwat cynische medewerker wegzetten als een zeurende pessimist? Misschien moet je zijn input eens serieus nemen. Kunnen mooie dingen uit voortkomen, als je je eens openstelt.
Maar ik heb echt nieuwe mensen nodig!
Misschien denk je nu: maar hallo, ik heb NU vacatures die vervuld moeten hebben! Ik kan niet wachten tot mijn interne organisatie helemaal op orde is… Fair enough. As je belooft dat je je stinkende best gaat goed om écht naar je werknemers te luisteren en dingen te verbeteren, dan zijn dit mijn tips voor je arbeidsmarktcommunicatie op dit moment.
1. Wees eerlijk
Laat die nieuwe interne waarden maar gewoon even weg uit je vacature. Speel geen mooi weer. Zet gewoon in die vacature dat je organisatie in ontwikkeling is. Dat er werk aan de winkel is. Dat je mensen zoekt die houden van zo’n omgeving, en die heel sterk in hun schoenen staan. Maak dingen niet mooier dan ze zijn.
2. Verruim je blik
Met die eerlijke vacature staan high potentials die al voor een fantastische werkgever werken waarschijnlijk niet rijen dik voor je bedrijfspand te wachten. Zie deze periode als een kans om eens wat verder te kijken. Geef een ouder iemand eens een kans, of juist een net afgestudeerde. Er is niks mis met mensen die al een tijdje werkloos zijn.
3. Blijf luisteren
Zorg ervoor dat je je nieuwe medewerkers serieus neemt. Probeer ze niet te overtuigen van je oude denkbeelden, maar luister eens naar wat ze te zeggen hebben met hun frisse blik. Hetzelfde geldt voor je huidige werknemers, en ook voor degenen die besloten hebben te vertrekken. Hun ervaringen zijn enorm waardevol.
4 november 2019 om 07:04
Wow, ik vond dit oprecht zo interessant om te lezen!
4 november 2019 om 07:21
Wat leuk, deze nieuwe serie! Heel leerzaam en interessant. Ik moet zeggen dat ik sollicitatiegesprekken voeren heel leuk vond (als ik aan de kant van de werkgever zat vooral;)), maar ik merkte ook altijd wel hoe inderdaad mooi weer wordt gespeeld. Eerlijk gezegd had ik er zelf weleens moeite mee. Dan zeiden ‘we’ als organisatie dingen tijdens zo’n gesprek waarvan ik dan wist dat het meer woorden dan daden waren. Had ik best moeite mee.
4 november 2019 om 11:41
Hé wat leuk, daar schrijf ik ook dagelijks over voor mijn werk (of nou ja, recruitment en arbeidsmarktcommunicatie dan)! Wat voor werk doe jij dan?
4 november 2019 om 11:50
Ik moest inderdaad al denken aan jouw werk! Ik ben content manager en doe zo af en toe iets met employer branding, maar ik vind het vooral heel interessant!
5 november 2019 om 10:01
Leuke blog! Ik heb zelf HR gestudeerd en heb tijdens mijn stage en studie ook veel te maken gehad met het onderwerp employer branding. Het is echt iets dat steeds belangrijker wordt, aangezien we onze banen niet meer enkel kiezen om het geld. Er komt zo veel meer bij kijken, doordat een baan tegenwoordig ook een onderdeel is van je identiteit. De organisatie moet dan uiteraard passen bij je identiteit. Je merkt ook dat veel organisaties zichzelf alleen maar in woord verkopen maar in daden niks ervan waar maken. Hopelijk maak je met deze blogs een hoop werkgevers bewust van employer branding. In mijn ogen is dat zo belangrijk voor een organisatie!
5 november 2019 om 22:21
Goed stuk.
Ik herken de gebakken lucht die er soms over de tafel vliegt.
6 november 2019 om 10:58
Wauw wat interessant! Ik zie soms vacatures waarbij het bedrijf wel een soort Disneyland lijkt. Lekker zelf je tijd invullen, komen en gaan wanneer je wil, een voetbaltennistafel en al dat soort dingen. Hartstikke leuk, maar in praktijk weet je dat dat soort dingen niet zo belangrijk zijn als hoe het bedrijf is, wat voor collega’s je hebt en wat voor ondersteuning je krijgt in je baan. Hoop dat veel bedrijven hier wat van aannemen 🙂 Mooi geschreven!
6 november 2019 om 11:20
Intrigerend om het te lezen vanuit de andere kant van de tafel! Ik ken het alleen als werkzoekende, niet als de persoon die iemand nodig heeft : )
6 november 2019 om 21:14
Interessant. Op de laatste vacature kregen we twee reacties waarvan er een niet geschikt was. Gelukkig zat er ook een goede kandidaat bij. Het was wel overzichtelijk in elk geval. 😉