De evolutie van professionele bloggers

| 2 reacties

Vorige week ging het tijdens Blogpraat over de evolutie van je blog. Nu bestaat mijn eigen blog nog geen jaar, en zijn de belangrijkste veranderingen voor mij een groeiende liefde voor bloggen, meer bezoekers en frequenter bloggen geweest. Qua inhoud blijf ik gewoon een blije omniblogger die schrijft over wat ze leuk vindt.

Dit onderwerp zette me wel aan het denken over professionele bloggers. Mensen die al jaren bloggen en daar inmiddels hun geld mee verdienen. Ook zij veranderen als persoon, maar hoe groeit hun blog en die vaste lezersschare met ze mee? Oftewel: hoe zit het met de evolutie van professionele bloggers?

Professionele bloggers

Mijn definitie van “professionele blogger”? Mensen die er een serieus inkomen uithalen en die dus ook parttime of fulltime bloggen als een (gedeeltelijke) vervanging van een reguliere baan. Vaak zijn dit beautybloggers. Tegenwoordig schieten beautyblogs als paddestoelen uit de grond, maar de “harde kern” begon al jaren geleden uit passie te bloggen over make-up en haar. De tienermeiden van toen hadden er nog geen idee van dat geld verdienen met hun hobby ooit mogelijk zou zijn. En waar ik eigenlijk alleen leuke reacties krijg op mijn blog, hebben zij te maken met veel grotere aantallen lezers én reacties, die helaas lang niet allemaal even leuk zijn. Marjolein van A Spoonful of Dork schreef al eens over Overly Attached Followers: lezers die zich wel héél sterk verbonden voelen met een blog(ger)…

Sterke band

En dat is nou net het lastige van blogs: ze zijn veel persoonlijker dan bijvoorbeeld een tijdschrift. Het verdienmodel van beide media is goed te vergelijken: je hebt een blog of tijdschrift, een groep lezers én adverteerders. De groep lezers maakt een medium interessant voor adverteerders, wat ervoor zorgt dat het mogelijk is om er geld mee te verdienen. Dat blogs een stuk persoonlijker zijn dan tijdschriften is tegelijk een voordeel én een nadeel. De sterke band tussen het medium en de lezer geeft blogs een enorme kracht, maar maakt het ook moeilijker voor volgers om er afscheid van te nemen. Je denkt minder makkelijk: oké, hier vind ik niks meer aan, ik ben weg.

Publiek bezit

Waar bij een tijdschrift door de jaren heen redacteuren komen en gaan, worden de meeste blogs na al die tijd nog steeds gerund door één en dezelfde persoon. Iemand die ook gewoon een mens is en die veranderende interesses kan hebben. Als scholier of student heb je een heel ander leven dan als twintiger met een eigen bedrijf.

En ook al ben je al jaren een trouwe volger van een blog: dat geeft je nog niet het recht eisen te stellen aan de blogger in kwestie. Opbouwende kritiek, ideeën of suggesties: prima, maar klagen over te weinig of juist te veel artikelen over een bepaald onderwerp: waarom? Laat het los! Het leuke van het internet is juist dat er een overvloed is aan gratis artikelen of filmpjes, waar ongetwijfeld iets tussenzit dat jij leuk vindt.

Vlogs van Mascha

Dat iemand als Mascha, die begon als beautyblogger, de keuze heeft gemaakt om een van haar dagelijkse blogposts te vervangen door een vlog over haar leven, is toch alleen maar heel stoer? Haar vlogs zijn enorm populair én ze vindt het leuk om te doen, dus waarom zou ze het níét doen? Omdat een deel van haar “oude” lezers het niks vindt? Bloggers hebben net als ieder ander het volste recht om zelf te bepalen welke richting ze op willen met hun leven en carrière. En ja: als ondernemer ben je mede afhankelijk van anderen voor het verdienen van je geld, en als bloggen je core business is, zijn daarvoor (grote aantallen) lezers nodig. Spontaan een enorme ommekeer maken en je schepen achter je verbranden? Dat is daarom niet zo verstandig. Experimenteren, zien wat wel en niet werkt en op basis daarvan keuzes maken en mogelijk andere wegen inslaan, is dat zeker wel.

Ook een mooi voorbeeld: Willemijn en Martine van LiveLifeGorgeous die naast hun beautyblog een blog startten “over ‘het leven'” voor alle vrouwen: 2WMN. Zeker met het oog op de toekomst vind ik deze tweede blog een hele goede keuze. Het past bij hun leven als samenwonende vrouwen met meer interesses dan alleen beauty en lijkt me daarmee erg toekomstbestendig.

Leer en evolueer

Samenvattend: als blogger sta jij niet stil en je leven dus ook niet. Waarom zou je blog dan een statisch iets moeten zijn? Laat hem met je meegroeien, en voor zover dat kan je lezers ook. Maar iedereen tevreden stellen kan nu eenmaal niet, dus zorg ervoor dat je in elk geval jezelf tevreden stelt. Het is jouw leven!

2 reacties

  1. Ik vind het goed als bloggers blijven evalueren, of ze nou professional zijn of niet. Als blog moet je toch interessant blijven, en dus constant blijven nadenken of een nieuw idee een toevoeging kan zijn aan je blog.
    Het enige wat ik echt jammer vind is dat fashion en beautyblogs nu worden gezien als ‘blog’. Dus als je zegt dat je een blogger bent, iedereen er een beetje van uitgaat dat je er ook ‘zo een bent’. Tja.. Dat zijn nu eenmaal de populaire thema’s…
    Emmy postte onlangs…Expeditie Boekblogginson #5My Profile

  2. Goed artikel! Ik ben het er uiteraard mee eens dat bloggers moeten doen waar ze zelf blij van worden, maar het is wel gewoon jammer als je een blog minder leuk gaat vinden, en sommigen uiten dat eh, wat meer dan anderen. Wat Emmy zegt over die fashion- en beautyblogs vind ik ook heel jammer – zou het niet erg vinden als er in die gedachte ook een evolutie plaats zou vinden, haha.
    Maaike postte onlangs…Recensie: Incognito – Henk RijksMy Profile

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.


CommentLuv badge