Slecht, slechter, slechtst… en toch wel leuk

| Geen reacties

Slogans. Er zijn ook echt hele goede. Maar daar ga ik het (nu?) niet over hebben. Ik ga het hebben over de 12 slechtste slogans van 2013. Althans, dat vonden mijn mede-juryleden en ik!

Oké, even bij het begin beginnen.  Slechte Slogans begon ruim 2 jaar geleden met het verzamelen van al die slogans die, tja, niet zo heel goed zijn volgens één of meer mensen. Vorig jaar werd voor het eerst een verkiezing gehouden. Welke als winnaar uit de bus kwam? “Hema, de worst musical ever”. En daar was ik het eigenlijk niet mee eens. Ik vind ‘m namelijk wél leuk. Een verwijzing naar het bekendste product van de Hema, van een musical die – net als de winkelketen – met zichzelf durft te spotten. Waarom deze slogan dan toch 20% stemmen kreeg? Ik gok erop dat het vooral de spraakmakendste was. Een slogan die opvalt en die blijft hangen. Zoals de bedenker zegt: hij schuurt.

En wat de 12 slogans die in de race zijn voor de titel ‘Slechtste Slogan van 2013’ met elkaar gemeen hebben: ze doen iets met je. Stuk voor stuk. Je moet erdoor grinniken, met je ogen rollen of heel diep zuchten. Oké, meestal een van die laatste twee dingen, maar ook dit jaar zit er weer één bij waarvan ik hoop dat-ie niet wint. Omdat ik ‘m echt heerlijk cheesy vind. Dat is namelijk “Peter van de Peet, voor al uw elektriciteet”.

Wat mijn “favorieten” voor de winst dan zo slecht maakt? Sowieso vind ik taal- en spelfouten altijd heel gênant. Ook knap ik af op lange, onduidelijke slogans waarvan je denkt ‘wát zeggen ze nou?’. Een slogan moet kort en krachtig zijn. Ook vind ik woordspelingen met een negatieve lading héél erg. Je probeert je product aan te prijzen, dan is een negatieve associatie toch het laatste wat je wil?! Ik heb lang getwijfeld welke slogan mijn stem kreeg, maar ik ben er nu uit: eentje die én lang en onduidelijk is, én een negatieve associatie bevat…

Ik ben ook erg benieuwd naar welke slogan jouw stem krijgt en waarom. Laat het hieronder weten!

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInPin on Pinterest

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.


CommentLuv badge