Reclamespotjes uit 1995: wat mij opviel

| 2 reacties

Vorige week was het weer 90’s request bij 3FM. Op Twitter kwam ik in dat kader een link tegen naar een STER-reclameblok uit 1995. Daar zat onder andere Cees Geel mét haar in, wat op zich al een reden is om naar het filmpje te kijken, maar mij vielen nog wat dingen op. Kijk mee en vergelijk!


Ik kan me de meeste spotjes op zich niet meer herinneren (ik was pas 5 in 1995), maar natuurlijk waren er wel wat herkenbare elementen. Kijk en pauzeer even mee en lees mijn gedachten hieronder:

Reclamespotjes toen en nu: wat viel me op?

0.13-0.40: Jaa, Autodrop, die slogan kent iedereen natuurlijk nog! Het verbaasde me wel hoe agressief dit spotje op me overkwam met die beelden en stem. Een heel verschil met nu.

0.41-1.01: Grappig, Oral B dweept dus al minstens 20 jaar met het feit dat tandartsen hun producten ook gebruiken en adviseren. Wordt dat eigenlijk nog wel regelmatig onderzocht, de voorkeuren van tandartsen op het gebied van tandenborstels, vraag ik me opeens af. Houden ze bij Oral B jaarlijks een enquête onder tandartsen om te checken of hun bewering nog wel klopt? Enne, wat natuurlijk ook hilarisch is: de supergeavanceerde handtandenborstel die ze hier nog aanprijzen…

1.01-1.21: Mijn eerste gedachte was dat het een Veilig Verkeer-spotje was, maar C&A wilde hun kinderjassen aanprijzen. Ze zijn wel echt compleet omgeslagen bij C&A; het gevoel bij hun huidige commercials is echt compleet anders!

1.25-1.55: Cees Geel mét haar, fascinerend! En hij is niet geïnteresseerd in een kopje koffie van een halfnaakte Mariska van Kolck omdat ze geen zoetjes in huis heeft. Grappig dat Cees Geel 20 jaar later nog heel goed vertegenwoordigd is in de reclameblokken, maar nu alleen nog maar met zijn stem.

1.56-2.11: Is het Teletubbieland? Nee, het is Dash. En in 1995 vonden ze het al heel wat dat ze wasverzachter en wasmiddel in één hadden (met geurtje), en hielden ze zich nog niet bezig met supergeconcentreerd wasmiddel.

2.11-2.36: Olaz heeft inmiddels de ‘Oil of” voor hun merknaam laten vallen, maar ze gaan 20 jaar later nog steeds voor de strategie van ‘kijk eens hoe goed deze vrouw er nog uitziet dankzij ons product’. Alleen gebruiken ze nu geen appels meer om een effect te demonstreren. Beetje vreemd, zou nu niet meer werken, denk ik!

2.41-3.11: Wát een irritant accent heeft die vrouw! Zouden ze bewust een journaliste hebben gekozen voor het autoriteits-effect op huisvrouwen? OB is ook zo’n merk dat een compleet andere weg is ingeslagen. Ook wel logisch gezien de ontwikkeling van hun product: van een relatief nieuw product nog in de markt moeten zetten tot het behouden van je marktaandeel.

3.11-3.41: Leuk om te zien hoe Milner in 1995 nog heel druk was met het benadrukken dat hun 30+ kaas pittig was, maar tegelijkertijd impliciet laat zien hoe slank en gezond je kan blijven met het eten ervan. Nu lijken ze alleen nog maar voor gezond en niet-dikmakend te gaan.

3.42-4.07: Foxy Fashion ging voor hip en modern. Laten we het beeld blauw maken, er een flashy muziekje onder zetten en een Britse voice-over gebruiken (zonder ondertiteling, opvallend), dan vinden ze ons in Nederland vast heel cool en interessant. Nou, ik heb nog nooit gehoord van het merk, dus ik denk niet dat het spotje het beoogde doel heeft bereikt in 1995…

4.11-4.41: Blonde boerin prijst volkoren Kellogg’s aan, toen nog betrekkelijk nieuw. Nu moeten ontbijtgranen van de ene kant superduper-healthy zijn, maar aan de andere kant smijten ze er nog maar wat chocola door…

4.42-4.57: Grappige, simplistische reclame van Univé. Zou zoiets nu nog werken? Ik vrees van niet. Ze zijn er wel lekker slogan-vast, en dat werkt!

4.57-5.12: Tot slot: Pritt. Toen nog een relatief nieuw product, nu hebben ze geen commercials meer nodig en worden zelfs merkloze plakstiften nog door iedereen Pritt-stiften genoemd.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInPin on Pinterest

2 reacties

  1. Leuk artikel en ontzettend grappig om het verschil te zien mer nu. Ik was ook 5 in 1995, dus ik weet er ook niets meer van. Behalve die autodrop reclame, daar staat mij wel iets van bij.

  2. Ik vind het stiekem toch ook schokkend dat een reclameblok toen ook al 5 minuten duurde.

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.


CommentLuv badge