Is wereldwijd wijs?

| Geen reacties

Gisterochtend las ik in de krant dat Unilever fors wil gaan snijden in het aantal merken dat ze voeren. Ook Nederlandse succesnummers als Unox en Calvé zouden kunnen verdwijnen als ze wereldwijd gezien niet genoeg opbrengen. Oké, het is crisis, en ik begrijp dat bedrijven in de kosten willen snijden om financieel gezond te blijven. Maar het is riskant om dit op een manier te doen waarbij de klant het merkt. Juist die bekende namen en het vertrouwde gevoel dat is opgebouwd zijn de troeven van Unilever.

Wat ik echter nog opvallender vond, was de laatste zin van het artikel:

Unilever wil de kosten bijvoorbeeld drukken door meer wereldwijde reclamecampagnes te ontwikkelen, voor producten die overal in de schappen liggen.

Zo veel landen, zo veel verschillen! Ik denk dat er maar weinig merken zijn die het zich kunnen permitteren om één en dezelfde reclamecampagne in te zetten in al die landen waar ze hun product verkopen. Nog afgezien van het probleem met nasynchronisatie (wat óók per land verschilt: in Duitsland hebben ze er geen enkel probleem mee), wat garant lijkt te staan voor draken van reclames (ik noem Zalando en Vanish): welke reclameconcepten zijn zo universeel dat ze in elk land werken? Voorbeelden zijn van harte welkom. Ik zou zeggen: Unilever, denk er nog maar eens goed over na. Als je geen Coca-Cola bent, koester dan in elk land je Pietertje.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInPin on Pinterest

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.


CommentLuv badge