Even over “persoonlijke” bulkmails

| 2 reacties

Vandaag kreeg ik een mailtje van Wowdeal. Raymond wilde zich even aan me voorstellen. Dat werd ook tijd, want ik had al twee ochtenden mails gehad van deze mysterieuze Raymond. Ik vroeg me al af of er een fout in hun systeem was geslopen. Want waarom zou je als bedrijf willen stoppen met het dagelijks tonen van je naam in zoveel mailboxen?

Maar Wowdeal bleek geen fout te hebben gemaakt. Raymond zou me vanaf nu elke dag de beste aanbiedingen mailen. Speciaal voor mij geselecteerde deals. Er stond ook een foto van Raymond bij voor nóg meer persoonlijkheid. Dat bevestigt dan wel weer dat hij daadwerkelijk bestaat – eat that, Anne van Zalando. Even googelen leerde me echter dat Raymond wel bij Wowdeal werkt, maar dat hij dat doet als grote baas. No way dus dat hij ook maar iets persoonlijk voor me selecteert of op een verzendknop drukt.

En dat is niet erg, Raymond. Ik weet dat er niets handmatigs of persoonlijks is aan het verzenden van een bulkmail. De computer doet zijn werk op basis van de data die een bedrijf over me heeft. Daar is niks mis mee.

Maar alsjeblieft: stop met doen alsof standaardmails met invulvelden door een mens worden verzonden.

We weten allemaal hoe het zit. Dat infantiele gedoe met die namen hoeft voor mij niet. Bedrijven schieten door met hun persoonlijke touch. En in het geval van Wowdeal, die als afzender alleen nog maar de voornaam ‘Raymond’ gebruiken, heeft het zelfs een fiks nadeel. Ik zie de naam Wowdeal namelijk niet meer staan in mijn mailbox. De lading nieuwsbrieven die ik ontvang open ik namelijk niet. Ik scan de onderwerpregels en klik alleen als daar iets aantrekkelijks staat – niet heel vaak.

De trend met het voornaamgebruik – Ankie van Ikea, Maartje van HelloFresh, Anne van Zalando – lijkt voorlopig niet te stoppen. Human to human noemen ze het. Bedrijven hopen dat ik er een persoonlijke band door ga voelen – met de financiële gevolgen van dien.

Maar lieve bedrijven: jullie klanten zijn niet achterlijk. Als ik een vraag stel via mail, telefoon of social media, dán mogen jullie je kans grijpen om te laten zien dat ik met een mens spreek. Dat zit niet alleen in het gebruiken van die naam, maar juist in de toon van het hele bericht. Dat moet me het gevoel geven dat jullie niet copy-pasten, maar echt naar me luisteren. En ik vind het ook hartstikke leuk om op een website of via social media te kunnen zien wie de gezichten achter een merk of bedrijf zijn. Laat daar dus vooral de echte mensen en de persoonlijke touch zien, maar schiet er niet in door. Human to human is mooi als het echt is, maar verder is het een compleet overbodige marketingtechniek die zijn doel voorbij schiet.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInPin on Pinterest

2 reacties

  1. Ze zouden nog heel wat van Coolblue kunnen leren. Niet te veel gedoe, maar wel net iets persoonlijker :)

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.


CommentLuv badge